Eerder geplaatst in Auto In Miniatuur nummer 2, 2012
Tekst en foto’s: John Tits
De wereld kantelde, toen op 9 november 1989 de Berlijnse muur viel. Oost-Duitsers konden opeens gaan en staan waar zij wilden. Zij deden dat massaal. De Trabant kenden we al, maar nu zagen we ze zomaar overal de grenzen overkomen.
Goodbye Lenin, Goodbye Trabi. Want het begin van de vrijheid luidde ook het einde in van de Trabant 601. Als opvolger van de rondere P60 debuteerde hij in maart 1964. Meer dan 3 miljoen zijn er tot 1991 gebouwd, vooral voor het Oostblok. Hij was goedkoop en Spartaans. De pruttelende 595 cc tweetaktmotor was absoluut niet meer bij de tijd, maar zijn kunststof carrosserie - Duroplast - had geen last van roest.
In schaal 1:43 was de Trabant een zeldzaamheid. Toen de Muur openging, dichtte Vitesse echter direct en stijlvol het gat in de markt. Der Trabi von Vitesse werd namelijk geleverd in een Duits gekleurd kartonnen doosje met op de achtergrond een foto van de mensenmenigte voor de Brandenburger Tor en een bordje ‘Öffnung der Berliner Mauer, 9 Nov. 1989.’ Ook wanneer je geen verpakkingen verzamelt, is dit doosje een must. Het miniatuur-Trabantje zelf heeft ook iets opmerkelijks. Waren we al helemaal gewend aan gegoten bodemplaten met details, deze Trabant gaat heel ver terug in de tijd met een simpele, geklonken bodem van blik.
Het model van Vitesse straalt een ontwapenende eenvoud uit. Behalve ruiten met meegegoten wissers en een simpel interieur zijn er nauwelijks afzonderlijke details. Geen zwarte raamrubbers, geen buitenspiegel. Wel het merkembleem voor en het opschrift ‘Trabant 601’ achter. Slechts de koplampen zijn ingezet; verder is alles aan dit model één geheel. Oost-Duitse kentekenplaten en de landensticker DDR laten zien waar dit autootje reed. De kleur doet de rest. In dit geval is hij lichtblauw. Van deze Volkseigene volksauto spettert het volksvermaak af, hoe minimaal dat meestal ook was. Je hoort ze nog knetteren...
De Trabant van Minichamps is er sinds 2005. De benadering door het Duitse topmerk is totaal anders: helemaal Minichamps, met alles erop en eraan. Hier wel matzwarte accenten, afzonderlijk aangebrachte ruitenwissers en portiergrepen, buitenspiegels, plexiglazen koplampen, clignoteurs en achterlichten. Ook het interieur is gedetailleerder: de bekleding van de portieren die bij Vitesse ontbreekt, zit er bij deze witte Minichamps wel in. De bodemplaat ten slotte geeft een realistisch beeld van hoe een Trabant in elkaar stak. De uitlaatconstructie zit er over de hele lengte metaalkleurig onder. Bijna ruik je weer de tweetaktlucht.
De meest complete weergave van de Trabant 601 is van Minichamps. Toch heeft Vitesse destijds op ijzersterke wijze ook een onweerstaanbaar schatje neergezet. De eenvoud van het model kwam terug in de prijs: die was veel lager dan die van andere Vitesses, wellicht om Oost-Duitsers toen een betaalbaar aandenken aan hun verleden te bieden. Mocht je hem nu nog kunnen vinden: meteen meenemen.
![]() |